loading...

Home » Dapur

Lagi berapa hari je nak nikah lelaki ini ditinggalkan tunangnya

Kau okay ke?” Aku menyapa sepupuku. Seorang pomen. Dengan muka tak bermaya, dia membuka mulut “Tak lama lagi dah nak nikah. Persiapan semua dah buat. Kad pun dah tempah. Tapi, beberapa hari ni aku sedih sangat. Kadang-kadang, macam…

Read More »

Sebelum kahwin semua benda mak buat. Lepas kahwin, isteri simpan sikit kerja rumah untuk suami selesaikan

Duduk sembumbung tetapi masih ramai yang anggap kerja rumah ini hanya tugas seorang isteri semata-mata. Dia lah yang jaga anak-anak, dan dia lah yang kemas rumah dan cuci pinggan mangkuk bagai. Allah… memang penat kalau isteri seorang saja…

Read More »

Chef Wan terkejut dan dedah menu istimewa kegemaran Baginda Sultan Ahmad Shah sehingga dibayar wang tunai berjumlah Rm25000.

Chef Selebriti Redzuawan Ismail atau lebih mesra dipanggil Chef Wan bercerita tentang pengalaman beliau sepanjang mengenali Paduka Ayahanda Sultan Haji Ahmad Shah serta bersama kerabat di Raja Pahang yang begitu rapat sedari kecil.Menurut Chef Wan, kenangan berurusan dengan…

Read More »

Cara Untuk Melembutkan Daging Beku Dalam Masa 5 Minit

Memang leceh dan lama untuk menunggu daging yang kita bekukan dalam peti sejuk menjadi lembut sebelum dimasak. Kebiasannya , daging direndam dalam air untuk dilembutkan namun ia mengambil masa yang lama (kira-kira sejam) untuk menjadi lembut. Antara cara paling cepat dan…

Read More »

Perkongsian Tips Cara Goreng Telur Mata ‘Meleleh’ Ini Dapat Lebih 4k Perkongsian FB!

Sebut sahaja telur mata kerbau atau telur mata, pasti kita akan terbayangkan telur kuning yang cair dan meleleh. Memang merupakan antara lauk yang enak makan bersama nasi panas dan tidak lapuk ditelan zaman. Namun, setiap kali nak goreng…

Read More »

Cara Mudah Buat Sendiri Mi Basah Di Rumah, Dijamin Bersih!

Tibanya musim cuti sekolah adalah dimana anak-anak akan berada di rumah sepanjang hari. Bukan sahaja perlu dipenuhkan dengan aktiviti, perut mereka pun perlu dipenuhkan juga betul tak? Selain nasi, menu hidangan seperti mee goreng turut menjadi kegemaran anak-anak…

Read More »

Jangan Buang Dulu, Ini 5 Idea ‘Selamatkan’ Kek Yang Bantat & Tak Naik

Bukan semua orang pandai buat kek. Bagi first timer terutamanya, kebarangkalian nak dapatkan kek gebu macam di kedai tu mungkin susah sikit walaupun kita dah ikut resepi sebiji-sebiji. Selalulah kita dengar orang komplen kek yang dia buat tak jadi, bantat, tak naik, keras,…

Read More »

Macam Mana Nak Pilih Buah Tembikai Yang Manis? Ini Caranya!

Buah tembikai merupakan buah yang sangat digemari ramai termasuklah kanak-kanak. Bertepatan dengan musim cuti sekolah sekarang makin ramai dalam kalangan kita yang akan membeli buah tembikai untuk dijadikan pencuci mulut di rumah dan juga sebagai hidangan majlis hari…

Read More »

Guna 2 Bahan Ini Untuk ‘Nyah’kan Bau Badan Anda Secara Semulajadi

Masalah badan berbau biasanya berpunca daripada peluh yang keluar dan bercampur bersama dengan bakteria di permukaan kulit. Secara umumnya, kita boleh melakukan beberapa cara untuk mengelakkan badan berbau, contohnya dengan memakai pakaian kapas dan menyerap peluh, mengganti pakaian dan…

Read More »

Tak Sangka Rupanya 5 Jenis Ikan Ini Dikatakan Penyebab Gatal Dan Angin Badan

Benarlah kata orang-orang tua bahawa makanan yang kita ambil mempunyai kelebihan dan keburukan. Terutama sekali makanan yang dikatakan mempunyai banyak ‘angin’ dan boleh membuatkan tubuh badna kita memberi tindak balas yang kita sendiri tidak sangka. Kadang-kadang perasan atau…

Read More »