loading...

Home » Kehidupan

Gaji suami 13k boleh belikan bapa bmw. Tapi anak isteri makan maggie dan telur

Sampai masa aku tidak akan toleh ke belakang lagi. Bila aku minta belikan motor untuk kemudahan aku hantar anak anak ke sekolah. Kau buat bodoh. Aku kumpul aku beli. Bila aku kadang kadang minta tolong kau bayarkan motor,…

Read More »

Anak sulung perempuan lebih istimewa di mata lelaki sebagai calon isteri

Menjadi anak perempuan pertama dari sebuah keluarga sangat berat, di samping sebagai tulang belakang keluarga, anak pertama juga biasanya sangat kuat dan tegar motivasi dirinya. Tak ada yang tahu bagaimana proses perjuangannya yang terlihat kuat dan tegar itu…

Read More »

Pengasuh pelik dengan perangai ibu bapa yang hanya pandai buat anak tapi tak pandai jaga

Kebiasaannya, tiada ibu bapa yang suka tinggalkan anak kecil mereka berada di bawah jagaan pengasuh untuk jangka masa yang lama. Habis saja waktu bekerja, terus pecut kereta untuk menjemput anak yang dirindui dari rumah pengasuh. Namun berbeza bagi…

Read More »

Pengorbanan ayah menyambut kepulangan anaknya

Aku adalah seorang guru yang mengajar di Sekolah Jenis Kebangsaan. Beberapa hari selepas aku telah ditugaskan menjaga semasa waktu murid-murid selesai sesi persekolahan untuk pulang. Aku hanya terpacak sahaja di tepi pagar memantau keselamatan murid keluar masuk sambil…

Read More »

Isteri ni amanah yang perlu dijaga. Siapa sakitkan isteri hidupnya tak berkat, rezeki sempit

Biasa kita dengar dalam ceramah agama, Ustaz pernah menyebut “siapa sakitkan hati isteri memang Allah jadikan hidupnya tak berkat, tak berjaya”, kenapa tak berkat? Kerana wanita yakni isteri siang malam uruskan keluarga, mereka amanah dan anugerah Allah. Ustaz…

Read More »

Akhirnya isteri buka mulut kerana selalu dipersoal oleh suami kenapa suka bersedekah

Salam, saya nak cerita tentang isteri saya. Isteri saya ini, orangnya biasa-biasa sahaja. Biasa yang bermaksud, biasalah. Haha. Suatu hari kami pergi ke pasar, isteri aku memang selalulah saya nampak dia sedekah. Cuma pada hari itu, baru saya…

Read More »

Bila baca mesej lama, baru dia sedar punca mengapa perangai isterinya mula berubah

Bila jam 2 lebih saja, mesti isteri WhatsApp saya tanya dah lunch ke belum. Dan jawapan saya biasanya sama.“Tak makan, abang sarapan saja,” so, daripada jawapan saya itu, dia tahu dia kena masak. Jam 7.00 malam, saya sampai…

Read More »

Mak perlahan cakap nak pinjam duit kat anak untuk beli barang dapur. Jawapan si anak buat ramai sebak

Kerap kali kita merungut dengan harga yang semakin menaik dan kos sara hidup yang tinggi, kita jadi lupa tanggungjawab kita sebagai anak untuk membalas budi ibu kerana perbelanjaan terbatas. Kisah seorang ibu yang ingin meminjam anaknya duit ini…

Read More »

Walau hidup susah mak tak pernah lupa bagi duit kat opah. Mak jaga opah masa uzur. Lepas opah pergi, hidup mereka berubah

Mak ada 10 orang adik beradik. Anak ke 5. Mak aku memang dah biasa susah. Mak aku ni boleh tahan gak dia skor masa spm. Tapi di sebabkan kesusahan hidup, habis belajar mak terus kerja sebagai kerani. Memang…

Read More »

Lagi berapa hari je nak nikah lelaki ini ditinggalkan tunangnya

Kau okay ke?” Aku menyapa sepupuku. Seorang pomen. Dengan muka tak bermaya, dia membuka mulut “Tak lama lagi dah nak nikah. Persiapan semua dah buat. Kad pun dah tempah. Tapi, beberapa hari ni aku sedih sangat. Kadang-kadang, macam…

Read More »